Pidin evästyspuheenvuoron 9.10 kohdassa Talouden ja toiminnan seuranta:
Taloutemme on tasapainottumassa ja talouden toteuma antaa tilinpäätösennusteestamme myönteisen. Loistava uutinen! Talouden toteuman tarkastelu pelkkien lukujen perusteella on kuitenkin lyhytnäköistä. On tarpeen kiinnittää huomiota siihen, miten talouden hallintaa toteutetaan Vaasan kaupungin yksiköissä ja toimialoilla.
Onnistunut talouden ja toiminnan seuranta edellyttävät toimivia sähköisiä järjestelmiä. Kaupungin hyödyntämät järjestelmät eivät toimi kaikissa olosuhteissa toivotulla tavalla ja eksakteja lukuja esimerkiksi henkilöstömääristä voi olla vaikea antaa. En ihmettele, miksi palveluiden laadullinen suunnittelu ja budjeteissa pitäytyminen voi olla vaikeaa ja aikaa vievää - eli kustannustehotonta.
Toisekseen on hyvä muistaa Kuka antaa kasvot yhteisille onnistumisille tai epäonnistumisille – päämäärille tai strategioille. Kaupungin työntekijät. Kaupungin työntekijät ovat avainasemassa tuottamassa tavoittelemiamme laadukkaita Vaasan kaupungin palveluita tässä haasteellisessa taloudellisessa tilanteessa jossa elämme. Huolimatta siitä, että budjetit pitävät eivät ne kerro sitä, miten lukuihin on päästy. Työntekijät eivät ole päässeet koulutustilaisuuksiin täydentämään osaamistaan, huolimatta siitä, että toimintakenttien jatkuva muutostila edellyttää osaamisen jatkuvaa kehittämistä. Sijaiskuluista säästetään mikä tarkoittaa esimerkiksi joidenkin yksikköjen väliaikaista sulkemista ja henkilöstön siirtoa. Joulukuun hullut päivät ovat verorahojen haaskausta sekä loukkaavaa ja epäeettistä toimintaa henkilöstöä kohtaan, jotka pinnistelevät työssään minimiresursseilla.
Lyhytnäköinen päätöksenteko tarkoittaa siis lähes poikkeuksetta vajaata palvelutasoa. Tämä ei ole lisäämään kuntalaisten hyvinvointia tai luottamusta Vaasan Kaupungin palveluihin tai päätöksentekoon.
Tulevalla toimintakaudella toivottavasti pystymme ylläpitämään taloutemme myönteisen suunnan. Katson kuitenkin aiheelliseksi, että laadukkaat muutokset ovat välttämättömiä, jos haluamme pitää palvelutason hyvänä ja työntekijät sitoutuneina. Tämä tarkoittaa toimivia työvälineitä suunnittelutyön tukena, työntekijöiden tunnustamista asiantuntijana omassa työssään ja kuntalaisten kunnioittamista palveluiden käyttäjinä.