Digitalisaatio luo puitteet
muutosten onnistumiselle ja siten se vaikuttaa julkisen sektorin toiminnan
hyviin moniin rakenteisiin. Asiaa voidaan tarkastella organisaation,
kulttuurisen tai hallinnollisesta näkökulmasta. Lisäisin tähän edelleen
käyttäjien eli työntekijän tai asiakkaan näkökulman.
Ihmiset nojautuvat yhä etenevissä
määrin sosiaaliseen mediaan sekä erilaisiin mobiililaitteisiin –ja sovelluksiin
muun muassa pitääkseen yhteyttä läheisiinsä sekä hoitaakseen työasioita ja rahoitusasioita.
Nykyinen asetelma asettaa julkisen sektorin kyseenalaistamaan nykyiset
perinteiset toimintamallinsa ja kehittämään toimintaansa ajan hengen mukaan. Kehityksellä
taataan se, että julkiset palvelut ovat helpommin saatavissa ja saavutettavissa
– eli ne palvelevat kuntalaisia. Netissä
toimiva viestintä mahdollistaa suuremman pääsyn tietoon, osallistumisen
julkisiin keskusteluihin ja ryhtymisen kollektiivisiin toimiin.
Yksi mielestäni tärkeä edellytys
julkisen sektorin kehittymiselle on se, että työntekijöille on hankittava
älypuhelimet. Tämä investointi lisää työn kustannustehokkuutta kun työn
tekeminen ei ole ajasta tai paikasta riippuvaa vaan kulkemiseenkin käytetty
aika voidaan hyödyntää tehokkaana työaikana ajallisen saavutettavuuden ja
saatavuuden lisääntyessä. Vaasan kaupunki ei ole sähköisiin työvälineisiin
panostanut kuten yhteiskunnallisen kehittymisen kannalta olisi suotavaa. Sen
sijaan valtiolla asiaan on kiinnitetty enemmän huomiota ja nykypäivänä työntekijöiden
työpuhelimet ovat pääosin älypuhelimia. Julkisella sektorilla olisikin
yleisesti hyvä tiedostaa ja tunnustaa sähköisten välineiden ja digitalisaation
hyödyt. Kustannustehokkuuden näkökulmasta asianmukaisiin sähköisiin
työvälineisiin panostaminen on myönteistä. Työntekijöiden näkökulmat ja
kokemukset kehittyvien sähköisten välineiden hyödyntämisestä ovat sen sijaan
yksilölliset. Vanhempien työntekijöiden on vaikeampaa opetella käyttämään uusia
työvälineitä, ohjelmistoja ja sovelluksia. Sen sijaan nuoremmat työntekijät
ovat usein uudistuksiin myötämielisempiä. Näin onkin tärkeää että uudistuvien
sähköisten välineiden käyttöönoton yhteydessä niiden käyttäjille annetaan
täydennyskoulutusta kunkin työntekijän yksilölliset tarpeet huomioiden.
Sosiaalinen media on nykypäivänä
keskeinen vaikuttamisen ja tiedottamisen väline. Ihmiset viettävät useita
tunteja päivässä sosiaalisessa mediassa ja näin myös julkisen sektorin on
hakeuduttava sinne, missä kuntalaiset ovat. Erityisesti ajankohtaisista
asioista tiedottaminen on hyvä tapahtua eri sosiaalisen median välineissä organisaation
kotisivujen lisäksi. Haasteena on se, että eri kohderyhmät hyödyntävät eri
sosiaalisen median välineitä ja näin julkisen sektorin on hakeuduttava
lukuisiin eri sosiaalisen median kanavoihin. Nuoret eivät hyödynnä enää
entiseen tapaan esimerkiksi Facebookkia erityisesti siitä syystä, että
vanhemmat ihmiset ovat löytäneet sinne. Toimijoiden on siis oltava ajan tasalla
siitä, mitkä sosiaalisen median kanavat ovat keskeisiä markkinoinnin ja tiedon
välityksen kannalta oikealle kohderyhmälle. Usein tämä johtaa siihen, että
useissa eri sosiaalisen median kanavissa välitetään sama tieto, jotta tieto
saavuttaisi mahdollisimman monen.
Haasteeksi tuottaa se, että sosiaalisessa mediassa on tarjolla paljon
tietoa kun useat eri toimijat hyödyntävät sosiaalisen median eri kanavia jopa
useita kertoja päivässä. Ihmiset pystyvät kuitenkin sisäistämään kerralla vain rajallisen
määrän tietoa ja näin onkin ongelmana se, että osa tiedoista hukkuu massaan
eikä tiedonvälityksen onnistuminen ole ikinä taattua.
Demokratia rakentuu nykyään monella
tapaa verkossa eri tavoin. Näin mitkään organisaatiot valtiosta kolmanteen sektoriin
eivät voi enää turvautua ainoastaan omiin kotisivuihinsa ensisijaisen maineen
tai vaikutusvallan saavuttamiseksi.
Olen iloinen siitä, että Suomessa
on ministeriötasolla muun muassa sosiaalisen median nopea tiedonvälitys
huomioitu. Esimerkiksi otattakoot vuoden 2015 maahanmuuttokriisin, kun Suomeen
saapui ennätysmäärä turvapaikanhakijoita. Tuolloin vastaanottokeskuksia
perustettiin ennätyslukema ja myös sellaisiin kuntiin, joissa ei ollut
aikaisemmin ollut turvapaikanhakijoita saati kokemusta maahanmuuttotyöstä.
Tuolloin Maahanmuuttoviraston virallisena tiedotuskanavana käytettiin
Twitteriä. Tieto saatiin nopeasti syötettyä sähköiseen kanavaan, joka saavutti
ennätysajassa toimijat. Tämä oli mielestäni hyvin esimerkillistä ja toimivaa digitalisaation
hyödyntämistä, kun tieto ja käytännöt olivat nopeasti muuttuvia ja niitä
tarvittiin useilla eri tahoilla. Olikin positiivista huomata, että pakon
sanelemana, hyvin jäykiksi katsotut organisaatiot pystyivät mukauttamaan
nopeasti omia toimintamallejansa tilanteen vaatimalla tavalla. Muutoskyky on
elintärkeää kehittyvässä yhteiskunnassamme.
Digitalisaatio ja sosiaalinen media
mahdollistavat myös konkreettisen ja vaivattomamman yhteydenpidon työntekijän ja
asiakkaan välille. Asiakkaan on helpompi lähestyä niin sanottua virallista
tahoa sellaisen kanavan kautta, joka on hänellä muutenkin arkipäiväisessä
käytössä. Olen työskennellyt Nuorten tieto- ja neuvontapalvelussa ja suurin osa
yhteydenotoista ja kysymyksistä tulivat facebookin yksityisviestien kautta. Meillä
oli käytössä myös kotisivut, jonka kautta nuorten oli mahdollista välittää
kysymyksiä heitä askarruttavista asioista. Tämä oli kuitenkin selkeästi
suuremman kynnyksen takana kuin facebookviestin kirjoittaminen.
Interaktiivinen vuorovaikutus
sosiaalisen median välityksellä oli vaivatonta eikä vaatinut asiakkaalta
face-to-face tapaamista vastauksen saamiseksi. Digitalisaatio mahdollistaa
mielestäni vaivattomammin matalan kynnyksen palveluiden tavoitteet. Vuoropuhelu
ei ole myöskään ajasta ja paikasta riippuvaa, vaan siihen voi palata silloin,
kun asiakkaasta siltä tuntuu. Työntekijän näkökulmasta tässä on sekä hyvät että
huonot puolensa. Jatkuva läsnäolo työpäivän aikana on todella kuormittavaa ja
useita keskusteluja voidaan käydä samanaikaisesti eri aiheista. Myönteistä on
kuitenkin se, että työntekijälle jää enemmän mahdollisuuksia ajallisesti hakea
tarvittava tieto ennen vastaamista kysymykseen.
Mielestäni digitalisaatiota tulisi
hyödyntää entistä enemmän julkisella sektorilla, sillä se tuo uusia
mahdollisuuksia palveluiden järjestämiselle ja edistää parhaimmassa tapauksessa
niiden saatavuutta. Hyvän esimerkin tarjoaa Vaasan kirjastotoimi. Vielä viime
vuonna oli esimerkiksi Sundomin kirjasto lakkauttamisuhan alla. Tämä päätös
kuitenkin evättiin ja keksittiin vaihtoehtoisia ratkaisuja, joilla saataisiin
palvelut entistä kustannustehokkaammiksi ilman, että palveluista tulisi
säästää. Näin Sundomissa on tällä hetkellä omatoimikirjasto, joka on auki ma-pa klo 9-21 ja viikonloppuisin klo 9-18. Virkailija on paikalla entiseen tapaan muutaman tunnin päivässä.
Näin vältyttiin palveluiden leikkaukselta ja mahdollisesti työntekijän
irtisanomiselta. Ratkaisu mahdollistaa sen, että kirjasto on entistä
tehokkaammassa käytössä digilisaation hyödyntämisen tuloksena. Lukuisia
esimerkkejä on useita. Vaasan kaupungilla ei ole tarvittavia sähköisiä
välineitä esimerkiksi videoneuvotteluihin. Sen sijaan valtiolla tähän on
panostettu kiitettävästi ja näin matkustelut ovat vähentyneet merkittävästi.
Toivon, että seuraava suuri
Suomessa tapahtuva kehitys on se, että kansalaisille annetaan mahdollisuus
äänestää kotoa käsin sähköisesti. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että tämä
edistäisi heikoimmassa asemassa olevien kansalaisten yhteiskunnallista aktiivisuutta
ja osallisuutta.
Digitalisaatio ei ole tulevaisuutta vaan se on
nykypäivää, ja näin myös julkisen sektorin on löydettävä digilitalisaation
mahdollisuudet oman toiminnan järjestämisessä entistä kustannustehokkaammin. Pitkällä aikatähtäimellä investoiminen
digitalisaatioon kannattaa.