torstai 30. maaliskuuta 2017

Yle Vega Österbotten valdebatt med unga vuxna torsd 30.3


I dag var jag med Yle Vega Österbottens valdebatt med andra unga vuxna kandidater. Från Vasa var det  jag som kommunalvalskandidat för de Gröna och Jonna Lindqvist från Vasa svenska socialdemokrater. Sen var det Amina Elezovic från Malax (SFP) och Ida-Maria Skytte från Korsholm (SFP).  Jag var den enda vems modersmål var inte svenska så jag måste nog erkänna att jag var jätte nervös i början. Det var mitt första debatten på svenska. Men i efterhand tycker jag nog att det gick bättre än jag ens vågade önska. Min man är ju finlansssvensk och våra lillpojke skall bli tvåspråkigt, så det var nog roligt att jag fick detta möjlighet och utmaning att få använda svenska språket i debatten.

Temat var samarbetet i Österbotten - hur ser de yngre på den politik som förs? Vilka frågor är viktiga? Debatten tog 20 minuter och tiden gick  snabbt. Vi hade en bra diskusionstund och jag tycker att vi höll med om nästan alla frågor. Kommuner måste förstarka och satsa till ungdomarnas delaktighet.

Jag vill lyfta fram  några saker som vi pratade om och hurdana mina åsikter var.

Tycker ungdomar att det är viktigt att rösta i kommunalvalet?
> Jag tycker att det finns dom som vet hur viktigt just kommunalvalet 2017 är, men sen tyvärr finns dom som vet faktisk inte. De har ju hört om landskapsreformen men de vet inte att om det lyckas att vad betyder det egentligen. Det betyder ju det att flera servicer till exempel social- och hälsovård, blir under landskapet. De servicer som stannar kvar i kommunen ansvarighet att ordna är ju mest riktat till barn och undomar. Servicer som stannar kvar är till exempel utbildningar, barn omsorg, ungdomsverksamhet och idrottsverksamhet. Om kommunen måste spara, ska det genast skära ned från ungdomarnas och barns tjänster. Det har ju sagt att kommunalvalet 2017 är barns och ungdomsval - det är det verkligen! Framtida beslut i kommunen gäller mest deras välbefinnande.



 Vart skall du satsa till resurser?
> Jag skall satsa still ungdomarnas delaktighetmöjligheter. Vasa stad har publicerat ganska just ett delaktighetsprogram. Där var gjort bra framstegar att främja ungdomarnas delaktighet och möjligheter att påverka. Ett bra exempel var delaktighetsbaserad budjetering. Det är ju en provning i Ristinummi. Ungdomar får ett bestämt belopp och utveckla ungdomarnas tjänster i området. Jag hoppas att Vasa stad får goda resultat i provningen.